Minä olen tänään käynyt lääkärissä ja yhteisesti tuumasimme hänen kanssaan, että huomattava ylipaino ei ole hyväksi nivelille. Minä myönsin, että oikeasti tahtoisin laihtua - vaan se on minulle vaikeista vaikein asia saada toteutettua. Olen nimittäin sitä mieltä, että lihavuutta ja ylipaino-ongelmaa ei ymmärrä kukaan muu kuin sellainen ihminen joka on taistellut ongelman kanssa tai joka taistelee sen kanssa. Onhan sanomattakin selvää, että en minäkään haluaisi olla kuin viimeisillään raskaana jo kuudettatoista vuotta - jos lasketaan tämä kaikkein suurin paino ja painon nousu alkaen siitä, kun olen viimeksi ollut oikeasti raskaana. Joskus aina kuulen kommentteja, että ei laihduttaminen ole vaikeaa - se on vain päätöksestä kiinni - minä olen eri mieltä. Se on minun mielestäni vaikeaa - on vaikea ensinnäkin saada se päätös tehtyä niin, että se siirtyy toiminnaksi. No sitten kun sen on onnellisesti saanut tehtyä ja päässyt ehkä vähän alkuunkin niin tulee taas jotkut uudet haasteet. Minulla se yleensä käy niin, että tulee joku tunteita riipova asia framille ja silloin se on menoa - siinä ei enää laihdustuspäätökset tunnu missään. Ei auta muu kuin pidellä hatustaan kiinni ja yrittää pysyä jotenkin kasassa.

Nyt kun minä näitä lätisen tässä, niin älkää nyt vain kukaan luulko, että Marke on alkanut laihduttamaan. Se ei todennäköisesti tiedä hyvää minulle. Olen vasta myöntänyt sen, että ylipaino ei ole hyväksi minunkaan psyykkiselle ja fyysiselle terveydelleni.

Joku läheisistäni antoi myös palautetta, että taidan syödä aika raskaasti näin ylipainoiseksi ihmiseksi. Hän oli lukenut ohjeitani täältä blogistani - no tuohon annoin toki palautetta, että kannattaisi perehtyä medianlukutaitoon - onneksi nykyisin ihan koulussa opettavat tuota taitoa. Eihän kaikkea kannata uskoa ainoana totuutena mitä lukee tai näkee.

Sen verran olen tehnyt tänään keventämisen nimissä, että olen vienyt töihin eväät. Lohen paistoin uunissa, maustaen sen suolalla, mustapippurilla, tillillä ja sitruunamehulla. Lisukkeena söin Ateenan mix -vihannessekoitusta.