IMG_0570.JPG

Ihmeellistä miten jostain näin vaatimattoman näköseisestä voi tulla jotain niin hyvän makuista kuin tuo hummustahna. Pieniä kuivia herneitä ja valkosipulia yms. ja sitten on sellainen herkku valmis, että ei paremmasta väliä. Hummus sopii minun mielestäni tosi hyvin myös ruisleivän päällysteeksi. Olen kopioinnut tätä reseptiä Yaelinilta Appelssiineja ja hunajaa -blogista. Minulla on jotain pientä eroa tässä valmistamassani tahnassa - jeeraa ei ole minun maustevarastoissani ollenkaan - on minulle niin vieras mauste, että en osaisi sitä käyttääHymy

Tahnan valmistin näin:

  • 5 dl keitettyjä kikherneitä, keitinvedessä minulla oli muutamia maustepippureita ja pari laakerinlehteä
  • 1 dl keitinlientä
  • 1,5 tl suolaa
  • 1 rkl oliiviöljyä
  • yhden sitruunan mehu
  • 2 valkosipulin kynttä
  • 1 dl tahinia

Poistin mahdollisimman paljon irronneita kuoria herneistä. Laitoin kaikki ainekset astiaan ja soseutin tasaiseksi tahnaksi.

Tahna säilyy muutaman päivän jääkaapissa kannellisessa astiassa. Tosin todennäiköisesti tulee syödyksi nopeammin. Tahini purkki on nyt avattu ja tahinia melko paljon jäljellä - mitähän siitä voisi muuta tehdä - olisiko kenelläkään vinkkiä?