Tämä ohje on Forman kustantamasta Suuresta leivontakirjasta, jota minä olen takavuosina käyttänyt paljon. Kun esikoisemme oli pieni alakoululainen hän harrasti kuorolaulua (jo silloin...) ja soitti hanuria. Nämä harrastukset takasivat myös pientä puhdetyötä äidille - myyjäisiä ja konsertteja oli useamman kerran vuodessa, joihin  piti äitien leipoa ja väkertää tarjottavaa ja myytävää. Minä - kuten olen kertonut jo aiemmin - en ole ollut mikään virtuoosi noiden leivonnaisten kanssa silloin jos on tärkeää saada ulkonäköä. Se missä olen taas ollut aika hyvä on tuotosten määrä. Niinpä sitten usein leivoin vaaleita leipiä, sämpylöitä ja kahvikakkuja. Tässä yksi leipäohje, jota olen todennäköisesti leiponut joskus ennenkin.....

Kauralimput
2 kpl

  • 6 dl maitoa
  • ½ dl öljyä
  • 25 g hiivaa
  • 1 rkl suolaa
  • (1 rkl sokeria, tämä on oma lisäykseni)
  • 5 dl kaurahiutaleita
  • noin 1,4 l sekahiivaleipäjauhoja

Voiteluun: vettä, kaurahiutaleita

Lämmitä maito ja öljy 37-asteiseksi. Murenna hiiva taikinakulhoon ja kaada tilkka nestettä päälle. Liuota hiiva ja lisää loppu neste, hiiva ja kaurahiutaleet. Vaivaa jauhot taikinaan ja säästä vähän leipomiseen. Kohota taikinaa noin 1 tunti. Kaada se leivinalustalle, vaivaa lopu jauhot taikinaan ja jaa se kahdtten osaan. Leivo sileiksi leiviksi ja pane kohoamaan 1½ l:n vuokiin. Kohota leipiä noin 30 minuuttia, pistele ne haarukalla ja voitele vedellä. Ripottele hiutaleet pinnalle. Paista 200-asteisessa uunissa 45 miinuuttia.